Oorsprong van de Stichting Chaidron-Guisset

Het Kunst Interpretatiecentrum van de School van Vresse herbergt de verzameling van de Stichting Chaidron-Guisset, een instelling van openbaar nut die in 1984 door José Chaidron, van wie u hier een photo ziet, werd opgericht.

Eigenaar van het hotel « La Glycine » in Vresse-sur-Semois, was José Chaidron tevens een verlichtend kunstliefhebber. Hij verzamelde sinds vele jaren het werk van plaatselijke kunstenaars. Gezien zijn uitgebreide collectie besliste hij de tuinen van zijn hotel aan de gemeente te schenken zodat deze er een gedeelte van de kunstcollectie van de verzamelaar in onder te brengen. Het zijn vooral de werken van de uiterkoren kunstenaars van José chaidron zoals Albert Raty of Marie Howet, en het tabaks- en folkloremuseum, de andere passie van José, die er tentoongesteld worden. José Chaidron overlijdt in 1997.

In 1998, namelijk één jaar later, verwoest een hevige brand het Cultureel Centrum en een groot deel van de schilderijen gaat in vlammen op.

Het gebouw moet althans heropgebouwd en de collectie gerestaureerd worden. Nieuwe schilderijen worden aangekocht en de Stichting krijgt schenkingen, van onder anderen de pinacotheek van Charleville-Mézière en zijn voorzitter René Servan die in 1999 een vijftigtal schilderijen schenkt. Met een vernieuwde verzameling en een nieuwe naam opent het Kunst Interpretatiecentrum zijn deuren in 2006.

Sinds begin 2015 beschikt het Kunst Interpretatiecentrum over audiogidsen, een interactief platform en audiovisuele  schermen, wat een pluspunt is voor de bezoekers.